Thursday, July 06, 2006

grens uit Gaza dicht juli 1980

Update: Hamas heeft Gaza, 360 sq KM, in een halve week bezet.

Half november 2004 plaatste ik deze reactie bij op het SP weblog
van Mw A Meulenbelt waarin "raketten die staks tot Askelon reiken"
en "filiaal van de Al Azhar". De eerste week van july 2006 is dat zo.


We lagen in het prikkeldraad bij Gaza want de grens was dicht.
Van die grote rollen met dubbele scheermesbijltjes, u kent het wel.
Dus dat veerde wel aardig onder de rugzakken.
Maar dat vonden de militairen niet goed.
Moesten we in een jeep mee naar een stonehouse voor de nacht.

In Egypte mochten we ook niet buiten slapen.
Werden we opgerold en naar de politiekazerne gebracht.
Mocht ik de hele nacht met de commandant praten, die
een fles whiskey op tafel had staan waarvan we dronken.
De rest sliep in de cellen.
Vond mijn reisgenote het vreemd dat die arabieren naar
haar keken toen zij zich ’s morgens met ontbloot bovenlijf
aan de kraan op de binnenplaats waste.

We waren met z’n vieren in die stenen hut en
niemand had voedsel dus ik mijn jalabia uit
en gewone kleren aan want ik had op een heuvel
in de verte oranje licht gezien.
Daar moest dus een bezetting zijn.

Loop ik daar in het donker over een bergpad
komen er grote lichten van achteren aan.
Ik gebaar langs de weg te stoppen.
We praten wat heen en weer en ik stap in
een grote amerikaan met een kolonist.

Hij wilde wel brood en voedsel geven
maar niet voor geld wel voor een vrouw
en of ik met vrouwen reisde.

Ik dacht dat kan hij niet menen en
bovendien zij heeft het haar te kort
dus dan wil hij haar toch niet.

Wij terug met brood enz. en ik leg het brood op tafel.

Hij in de deuropening vraagt,
”waar zijn die vrouwen waarover je sprak?”
De rest bemoeit zich ermee en er
ontspon zich een discussie
waarin zij mij opeens aankijkt en ongelovig vraagt,
”heb jij mij geruild voor een brood?”.

Ik haal mijn schouders op.
Zij springt op en scheldt de israeliet het huis uit.
Of hij helemaal van god los was om te denken
dat hij brood voor vrouwen kon ruilen.

Natuurlijk zijn niet alle zionisten zo maar dit geeft wel te denken.
Staks worden 21 nederzettingen en 8.600 personen ontruimt uit Gaza.

Er zijn pas twee Ethiopische kinderen gedood
door raketten die staks tot Askelon reiken.
Alle gewone huizen worden verwoest,
bewoners tot grote bedragen schadeloos gesteld
en bedrijven verkocht.

Nu is de voorzitter van de Camber of Commerce Gaza
de neef van Arafat dus die kan vast wel iets van de
900 miljoen euro ( meer dan 2 miljard gulden ) erfenis
lospeuteren om uit te lenen aan palestijnse entrepeneurs
dus ziet het er zonnig uit in Gaza.

Het lijkt mij namelijk onverstandig er luchtbalonnen
van te kopen om met allemaal dynamiet over het hek te zweven.

Maar ik weet niet hoe het filiaal van de Al Azhar daarover denkt.

Reactie door paul — zaterdag 13 november 2004
updated: 14 juli 2007

No comments: